היום בערב אנחנו בחופש
רגע לפני שנועלים , ויוצאים לארוחות החג
חשוב לנו לאחל לכם חג שמח – ושתהיה שנה טובה ומלאת מוזיקה !
מכל צוות מצלול!
קובי-יונתן-נועם-אסף-אמיר-דמיאן-והאיילים דפנא ולנזיני
0 מבצע שנשמע טוב !
אנחנו שמחים להכריז על מבצע שיחמם לכם את האלבום!
החל מספטמבר הקרוב,
כל מי שיכנס להקלטת אלבום*,יזכה בשלב ההקלטות לשימוש במכונת ההקלטה MCI JH24 שברשותנו, כולל כיול על ידי טכנאי מנוסה, וסרטי הקלטה על חשבוננו!
לא תצטרכו להוציא שקל על סלילים יקרים!
כמו כן 5 שעות אולפן נוספות חינם כנגזרת של הזמן שעבודה על סלילים לעיתים גוזלת .
זה לא נגמר כאן-לא משנה באיזה טכנאי/מפיק בחרתם להקלטות, אל שלב ההקלטה האנלוגית* יצטרף איל דפנא, מטובי הטכנאים בארץ, שלו נסיון רב בהקלטות מסוג זה, ללא עלויות נוספות .
לאחר ההקלטה יועברו הערוצים לסביבת עבודה דיגיטאלית (Cubase/Nuendo/Protools) על מנת להנות מאפשרויות עריכה בלי הגבלה .
*שלב ההקלטה המדובר- ימי ריטם סקשיין העלאות ושירות סמוכים.
0 סוללים את הדרך לסאונד טוב יותר
ידוע היום כי הקלטות על טייפ סלילים אנלוגי מביאות איתן חום וצבע יחודיים שליוו את תעשיית המוזיקה בימי הזוהר שלה, ובכל זאת מעטים בתקופתנו זכו להתנסות בהן. במאמר הבא חשבתי להאיר קצת על עולמן של המכונות האהובות האלו ועל השתלשלות הארועים.
באולפנים גדולים תמיד תראו מונחת בצד מכונת הקלטה שכזו, שמדי פעם מנוער ממנה האבק לצורך הקלטה חגיגית של יודעי דבר או שחזור הקלטות והמרות לפורמטים חדשים. מדוע הולכות ונעלמות המכונות, ואיתן הידע הרב שצברו הטכנאים?
בשנות ה80 החלו לצוץ באולפנים מכונות הקלטה דיגיטליות, ולאט לאט, עם התפתחות המחשוב, החלו האמנים להתנסות ולעבור להקלטות דיגטליות.
היה זה ברור- מעתה אין עלויות נוספות של כיול מכונות מורכבות, רכישה ואחסון של סלילים או תחזוקה שוטפת. ההקלטות הדיגטליות התאפיינו בצליל צלול ונטול רעשי לוואי, וביכולות עריכה מרשימות.
לחברות התקליטים היה נראה שאין סיבה להמשיך להשתמש בטייפים המסורבלים .
במקביל, בעולם הצריכה הביתי, התקליטור הדיגיטלי החל תופס את מקומן של קלטות ותקליטים – אלו קשים יותר לתפעול ורגישים לפגעי מזג אויר אבק וזמן. היה נראה שעולם האודיו צועד עוד צעד נחוש לעבר ה High Fidelity, ושהטייפים והפטיפונים הולכים ונעלמים.
ובכל זאת, עם הזמן החלו לצוץ קולותיהם של טכנאי הקול והאמנים, כאילו נעלם ה"חום" מההקלטה – התחושה היא דו מימדית וקרה, והסאונד הכללי פחות טוב, פחות עמוק ופחות מרגש (במקביל גם חובבי האודיו הביתי השמיעו קול דומה).
כלי הנשיפה והמיתר צורמים, התופים רזים יותר וגיטרת הבס נטולת אופי ושליטה. מעבר ל"היס" ואותם רעשי תקליט שהיוו זיכרון רומנטי, היו לשיטות ההקלטה המגנטיות יתרונות רבים שנעלמו. בלי להכנס לדקויות, אעלה כמה יתרונות.
קודם כל יתרונות טכנים בעולם האנלוגי, או חסרונות בדיגיטלי (וסליחה על הג'יבריש הטכני – אשתדל להיות קצר):
1.עיוות – אותו Distortion שנשמע צורם בעולם הדיגיטלי, לעתים נשמע מוזיקלי ונעים לאוזננו בעולם האנלוגי (תוספת הרמוניות אחרות ,"זוגיות" או "שניוניות" וקימפרוס מיוחד). בנוסף, כדי להקליט עם סף רעש נמוך ככל האפשר, אנו נוטים להקליט בעוצמות גבוהות אל תוך קדם המגברים ומכשירי ההקלטה. מדי פעם העוצמות עולות מעבר לסף העליון של המכשיר ונוצר עיוות (או במילים אחרות – כשהמתופף שלכם מתעורר ונותן בראש – עדיף שיקליט על סרט!).
2. Aliasing noise -תופעה שמתרחשת בזמן ההמרה מאנלוג לדיגיטל, לרוב נקליט לתדרי דגימה קבועים של 44.1/48/88/96 Khz ונמיר במקרה הטוב ל 44.1Khz בשלב המסטרינג (לצערנו הפורמט הנפוץ היום הוא MP3 בתדרי תגימה נחותים יותר). כאשר מגיעים לממיר תדרים גבוהים מאלו שהוא אמור "לעכל", נוצרים תדרי שווא שממסכים ורוכבים על הצליל – זוהי תופעת ה Aliasing noise. מה עשו כדי לפתור אותה? שמו פילטר שמנקה את כל התדרים מעבר לתחום השמע האנושי. אבל רגע, זה שאנחנו לא שומעים את זה, אומר שזה לא משפיע על שאר הצליל שבתחום השמיעה? אז זהו שכן. ובהקלטה אנלוגית זה פשוט לא קורה.
3 .Quantization Noise – לא כולנו יודעים, אבל ההמרה לדיגיטל בשעת הקלטה מבצעת בעצם דגימות רבות, (כמו שסרט קולנוע עשוי מתמונות רבות) צליל שלא נמצא בנקודת הדגימה המדויקת מוזז אל נקודת הדגימה , תהליך שמייצר רעש ומעין תחושה "מגורענת" לסאונד זהו ה Quantization Noise, או Quantization error. הרעש זניח יחסית לרעשים של המכשירים האנלוגים, ומאפיין בעיקר ממירים נחותים מתחילת העידן הדיגיטלי, אבל בכל זאת מורגש במיוחד וקיים.
הפתרון שמצאו – הוספת רעש(!) ה-Dithering, בשלב הסופי של המיקס או המסטרינג, מוסיפים רעש חלש ולא מורגש שממלא את החללים הריקים ונותן תחושת המשכיות וטבעיות.
למי שרוצה – כאן תראו הסבר ויזואלי מוצלח של המונחים השונים
וישנם גם יתרונות אנושיים:
4.השפעה על הנגנים(!) – נגנים שהיו מקליטים בידיעה שהסרט "רץ" היו נדרשים לאחריות גדולה – זמן האולפן יקר ומחירו של הסרט גם הוא, כל טעות דורשת טייק נוסף, או עריכה ידנית מורכבת של טכנאי מיומן, או שהייתה מונצחת לעד (כמו ברשימה הבאה של הBeatles) הדבר חייב את הנגנים להגיע לאולפן מוכנים ללא רבב, ולתת ביצוע מושלם בכל פעם.
5.מחויבות מצד המפיקים והטכנאים – בהקלטה על סרט יש לתכנן היטב את סדר ההקלטה, ואת הטקטיקה שבה נבחר על מנת להשיג את המקסימום מאורך הסרט ומכמות הערוצים. עריכה של טייקים על סרט היא תורה בפני עצמה. ניתן לומר שמורכבות המקצוע יוצרת "ניפוי" אוטומטי של טכנאים מנוסים פחות ומוכשרים פחות, להבדיל מהתקופה שלנו, בה כמעט כל ילד עם תוכנה פרוצה יחשוב שהוא מוכן להקליט להקה בערוצים.כך בעצם חזרו לתמונה הסלילים, לפחות אצל אלו שהתעקשו לשמור על היתרונות הללו.
כפתרון יצירתי, החלו להקליט על טייפ בשלב הראשון את הנגנים באולפן, על מנת להשיג את היתרונות ברמת הסאונד, ולאחר מכן להעביר את החומר לפורמט דיגיטלי וכך להרויח את יתרונות העריכה, ולאפשר הקלטת ערוצים רבים יותר (מכונות ההקלטה האנלוגיות היו מוגבלות ל 16/24 ערוצים)
מפיקים/טכנאים מסוימים אף בחרו להחזיר את כל החומר המוקלט בחזרה לסלילים בשלב המיקס הסופי והמסטרינג. הסרט תרם למיקס "מהודק" ופאנצ'י.
גם אלבום שהוקלט באופן דיגיטלי יכול להנות מתהליך של השבחת ערוצים על ידי העברתם דרך מכונת הקלטה איכותית – השנאים שבדרך והקימפרוס הטבעי של הטייפ המגנטי ישפרו את הסאונד, יהדקו את המיקס, ויצבעו את המוזיקה בגוון האופייני של הטייפ.
כדוגמא הרשו לי להמליץ אלבום של מוזיקאי מוכשר – אלון לוטרינגר (פה ניתן לשמוע את האלבום).
אלון ידוע גם כמפיק מוזיקלי אנין טעם וקפדן בכל הנוגע לציוד ושיטות הקלטה.
לאחר שסיים את תהליך ההקלטות והעריכות – הגיע עם רז בורג טכנאי הקול באלבום, והעבירו את הערוצים דרך מכונת ה MCI JH24 שלנו, תהליך של מספר שעות, וכך בעצם נהנה משני העולמות ויתרונותיהם לשלב המיקס (כמו גם היכולת לשלב בין ערוצים שעברו דרך המכונה לכאלו שלא).
לאחרונה אנו עדים לגל נוסף של געגוע לסאונד החם של הסלילים, בדמות תוספי תוכנה (plugins) של חברות שונות כמו WAVES ו Universal Audio שמתיימרים לדמות את טייפ הסלילים ואת הסאונד שבא איתו, בהצלחה כזו או אחרת, וכמו כן מכשירים אנלוגים שעושים הדמיה דומה יותר לאלו שמעדיפים כפתורים אמיתיים (עם היתרון בין השאר של צביעה עוד לפני המעבר לדיגיטל) ניתן לראות כאן דוגמאות של NEVE ו ANAMOD וישנם עוד רבים וטובים.
. לחצו כאן לקבלת פרטים על המבצע האנלוגי !
לטייפ סלילים אמיתי יש גם איזשהו אלמנט נוסף שקשה להסביר – רחש העבודה, צליל הסרט שרץ, הריח והמראה של מכונה שנעצרה בזמן,
לא פלא שמפתחי האמולציות השונות טרחו על הפן הויזואלי לא פחות מאשר על הסאונד.
כשאני מפעיל את המכונה באולפן אני מרגיש כאילו משהו במימד הזמן משתנה,
זה כבר לא זמן לדיבורים.
זה זמן לעשות מוזיקה…
0 מסורת הג'אמים של מצלול חוזרת
יום שישי הקרוב (27/72012) ניפגש בסוניק A לג'אם סשן בשעה 12:00 בצהריים
הכניסה חופשית, רצוי ומומלץ להביא שתיה ונשנושים(וכלי נגינה כמובן … ), חדר החזרות יחכה לכם ל4 שעות של ג'אם .
הג'אם יוקלט ויצולם כמיטב המסורת
למי שלא זכה להיות באחד הג'אמים הקודמים ,כנסו ללינק הזה ותהנו .
לשאלות ופרטים נוספים- גשו לדף הפייסבוק שלנו לדף האירוע
https://www.facebook.com/events/399348686791241/
2 אבנר קלמר -Diftong
במסגרת המבצע "30 שירים ב30 יום" , אבנר קלמר הקליט יצירה פרי עטו עם מיטב הנגנים
קבלו את "דיפטונג"
0 שאלות נפוצות – FAQ
שלום לכל הגולשים.
עם הזמן אנחנו שמים לב לשאלות שחוזרות מצד הלקוחות, והגענו למסקנה שלרכז אותן בעמוד אחד יכול להיות רעיון לא רע.
להלן השאלות המובילות לשנה האחרונה, נמשיך לעדכן עם הזמן:
1.מה זה מצלול? מה זה הסוניק? ומה ההבדל ביניהם?
אז ככה, מצלול היא חברה שמאגדת שירותים שונים, בין השאר הקלטות וחזרות באולפני הסוניק.
הסוניק הוא השם שנושאים אולפני ההקלטות וחדר החזרות של מצלול.
במצלול אנחנו נשמח להציע לכם שירותים נוספים מעבר לשירותי אולפן, כמו למשל מכירת ציוד סאונד, יבוא ושיווק, הפקה וסאונד להופעות, הפקה מוזיקלית, הקלטת הופעות מקצועית עם האולפן הנייד שלנו LiveRecording.co.il, ייעוץ בנושאי סאונד, תכנון מערכות שמע ובעצם כל מה שקשור בסאונד.
2.מה ההבדל בין האולפנים השונים? יתרונות חסרונות?
בכל אחד מהאולפנים שלנו חשבנו על כל הפרטים מהקטן לגדול, כדי לענות על דרישת הלקוחות. אף אולפן לא נופל מהשני ברמתו.
ובכל זאת ישנם הבדלים מסוימים שחשוב להכיר:
סוניק A –
חדר הקלטות מרווח יותר אשר יכול להכיל הרכב גדול, ומספר אנשים גדול יותר בחדר הבקרה.
באולפן ציוד אנלוגי ומערכת חיווט שמאפשרת חיבור ציוד חיצוני נוסף בקלות.
הקונסולה,לב האולפן, היא Soundcraft 8000 ותיקה, שבזמנה נחשבה לקונסולה מובילה בעולם ההגברה. היא נבחרה בשל פריאמפים חמים במיוחד וEQ מדהים, ועברה התאמה מיוחדת לעבודת אולפן. 40 ערוצים איכותיים במיוחד של סאונד נפלא.
באולפן תמצא גם טייפ סלילים נדיר ומעולה – MCI JH24 – למי שרוצה את הסאונד הטוב והחם של סלילים.
סוניק B –
אפשר לקרוא לו מעבדה למוזיקה. תוכנן כך שלאן שלא תושיטו יד תגיעו לגיטרה, מקלדת מגניבה או כלי נגינה אחר. הרמקולים מדוייקים וחזקים (FOCAL TWIN 6 Be), הקונסולה מדהימה (TRIDENT 65 VINTAGE) והחדר מצלצל נהדר.
בחדר ההקלטה נמצאים גם פסנתר הכנף, הפנדר רודס וההמונד, פינת שעשועים לקלידנים.
החדר אמנם קטן יותר מסוניק A, אך החלוקה בחדר מאפשרת הקלטה של מספר כלים אקוסטיים במקביל עם הפרדה מצוינת.
3.כשמזמינים סשן באתר , לאן מגיע המייל?
הודעה על הזמנת סשן מגיעה אלינו למייל, ועדכון מגיע למכשירים הסלולריים שלנו. ברגע שאחד הטכנאים מתפנה הוא מוסיף את החזרה ליומן ומאשר במייל חוזר ללקוח. לפעמים לא ברור אם החזרה תוכל להתבצע ולוקח לנו יותר זמן לחזור אליכם עם אישור, אז קצת סבלנות.
כששולחים הודעה חשוב לציין מספר טלפון ורשימת כלים, שעוזרת לנו להכין את החדר לפני שאתם מגיעים.
מערכת ההזמנות באתר מיועדת בעיקר לחזרות. להזמנת סשן הקלטה מומלץ להתקשר אלינו מכיוון שסשן כזה מכיל הרבה יותר משתנים ודורש התייחסות אחרת, ואולי יעוץ מצידנו.
4.האם ביומן האינטרנטי רואים את כל הזמנים הפנויים באולפנים?
ביומן רואים אך ורק את הזמנים באולפן A היות והאולפן משמש גם כחדר חזרות. חשוב לנו שללקוחות תהיה גישה לתיאום סשנים גם בהתראות קצרות וכשאנחנו לא זמינים בטלפון. מעבר לכך יש לנו זמנים להציע באולפן המיקסים ובאולפן B , ואותם ניתן לבקש בטלפון או במייל.
5.מה היתרון בלקחת יום הקלטות שלם לעומת שעות?
עלות יום שלם שווה לעלות 10 שעות אולפן.
יום מלא באולפן יהיה בדרך כלל כ 12 שעות ויותר אבל ברגע שלקחתם יום סגור, השעון מפסיק לתקתק והעבודה רגועה יותר, ומניבה תוצאות מוצלחות בהתאם. (וכמובן חסכון משמעותי במחיר)
6.האם יש פסנתר באולפן?
בהחלט, ויותר מאחד – פסנתר כנף מסוג Hofman Czerny, פסנתר עומד מסוג Dietman ופסנתר חשמלי Fender Rhodes.
7.באיזו תוכנה אתם מקליטים?
אנחנו מחזיקים ביותר מתוכנה אחת, ברשותנו Cubase, Protools,Reason, Nuendo, Reaper, ועוד.
התוכנות חוקיות ומעודכנות. בצורה זו אנו מאפשרים למוזיקאים ולמפיקים להגיע מסביבת העבודה הרגילה שלהם ולא להצטרך להתרגל לתוכנה חדשה.
8.איזה מיקרופון טוב יש לשירה?
בלינק זה, למטה , תוכלו לראות את רשימת המיקרופונים שלנו. אנו מחזיקים מלאי גדול של מיקרופונים איכותיים (Neumann AKG, Sennheiser, Geffel ועוד רבים), אבל הנסיון שלנו מלמד שאין מיקרופון אחד אולטימטיבי, ולכל זמר ושיר יכול להתאים מיקרופון אחר ולהפתיע, כאן ללא ספק יתרון האולפן המקצועי על זה הביתי, כשניתן לבדוק ולהשוות בזמן אמת את הדגמים השונים ולבחור את המיקרופון המתאים ביותר לשיר או לזמר. אנו גם היבואנים הבלעדיים של מיקרופוני MXL המצויינים, ובהתאם לכך מחזיקים מגוון מרשים ביותר לכל סוגי המיקרופונים .
9.כמה עולה שעת אולפן?כמה עולה שעת חזרה?
כאן תוכלו לראות מחירון
אבל נגדיר את זה ככה – הכי נמוך שעדיין אפשר לתת בו את הכי הרבה!
10.איך אפשר לשמוע דברים שהוקלטו באולפן?
פה ישנן מספר דוגמאות, אבל היות ואנחנו מקליטים באופן יומיומי, קשה להצביע על משהו מסוים ולא על השאר – אתם מוזמנים לבקש דוגמאות בסגנון הספציפי שאתם מעוניינים בו, ונשמח לשלוח לכם מבחר דוגמאות להתרשמות.
11.בסוף ההקלטה/חזרה, איך אני לוקח את החומרים מהאולפן?
מומלץ להגיע לאולפן עם הארד דיסק נייד או דיסק און קי גדול מספיק (ונקי מוירוסים בבקשה!)
קחו בחשבון שאחרי יום הקלטה יכולים להצטבר כ 10GB של מידע וחשוב גם לגבות את ההקלטות שלכם על כל צרה שלא תבוא.
במידה ואין ברשותכם הארד דיסק נייד נוכל לשלוח לכם לינק להורדה של קבצים קטנים (כמה מאות MB) משרת אינטרנט בזמן שנוח לכם.
לכל שאלה נוספת אתם מוזמנים להגיב פה בבלוג או ליצור איתנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם.
בברכה , קובי פרחי וצוות מצלול.
.
0 קליפ-טיול
ב21 למרץ איתי פרל ישיק בבארבי את התקליט החדש שלו, אלבום בלוז שהוקלט לייב והתארחו בו גיטריסטים מעולים.
הופעה מומלצת!
בינתיים הוא לוקח אותנו לטיול במדבר, בעקבות מסע ההופעות האחרון שלו.
השיר "דרומה" הוקלט, מוקסס ומוסטר, באולפנים של מצלול *
* מלבד … מפוחית ודוברו שהועלו באולפן של יוסי פרץ , אי שם דרומה ….
2 מבצע שלושים שירים-בשלושים יום
תודה לכל המשתתפים במבצע – היה תענוג – ניפגש במבצע הבא !!
פרוייקט מיוחד בסוניק:
להקות, מוסיקאים, יוצרים, הרכבים,
בין ה 18 למרץ ל 18 לאפריל אתם מקבלים:
יום הקלטה באולפן כולל טכנאי, כולל שימוש בכל ציוד האולפן,
ויום מיקס עם קובי פרחי/אייל דפנא,
(אריק ברמן,אביב גפן, איפה הילד, איתי פרל, דניאל סלומון, כלבי רוח, רות דולורס וויס, שלום חנוך ועוד..)
ומשלמים מחיר מיוחד מאוד:
2000 ש"ח בלבד!
צ'ופר נוסף:
הרכבים שמצטרפים לפרוייקט מקבלים חזרות מוקלטות בסוניק ללא תוספת מחיר על ההקלטה:
70 ש"ח לשעה במקום 90 ש"ח
אתם שואלים למה?
פשוט כי אנחנו במצלול אוהבים מוזיקה, ומתחשק לנו מרתון קטן של עשיה ויצירה,
ואם אתם מרוויחים על הדרך אז מה טוב…
המטרה שלנו -שיכנסו לפרויקט 30 שירים .- הרווח שלכם- מחיר בלתי נתפס להקלטה סופר מקצועית
. אז קדימה – צרו קשר, תרשמו ,ותפיצו את הבשורה!
בבלוג שלנו פה יהיו עדכונים על תאריכים שנסגרו,
ותוכלו גם לראות את התאריכים הפנויים בלינק הבא
טלפון ליצירת קשר
052-8958055 (קובי/יונתן/הילה)
0 התקליט של שני פלג
אנחנו מאוד גאים בשני פלג , שהקליטה אצלנו בהפקתו של קובי פרחי
אלבום רוק משובח- האזנה נעימה !
מחירון
כמו תמיד אנו במצלול חותרים להביא את השירות הטוב ביותר במחיר הנוח ביותר.
פרויקטים גדולים או יוצאי דופן יקבלו תמחור/פריסת תשלומים שונה במידה ויתואם מראש.
מפיקים וטכנאים יכולים לקבל מחירים מיוחדים. פנו אלינו.
ניתן לשלם באשראי.
הקלטות/מיקסים/עריכות:
(המחירים כוללים טכנאי הקלטות וגישה לכל הציוד באולפן*, ואינם כוללים מע"מ)
שעת הקלטה/עריכות/מיקס – 200ש"שח
מחיר ליום אולפן מלא** באולפן – 1700 ש"ח
מיקס לשיר סטנדרטי*** – 1500 ש"ח
מסטרינג- 400 ש"ח, מחיר מיוחד לשירים שהוקלטו ומוקססו במצלול – 300 ש"ח
תוספת צילום שתי מצלמות וצלם- 100 ש"ח לשעה(מינימום 3 שעות)
חיוך וקפה – חינם
מחירונים נוספים:
מחירון השכרת ציוד סאונד
*במידה ונדרש ציוד ספציפי מרשימת הציוד או כלי הנגינה, יש להודיע על כך בעת ההזמנה
**יום אולפןסטנדרטי הינו בן 10 שעות, לא כולל הורדות וכו, ומאפשר שזירת ימי אולפן לשמירת סטאפ ללא פירוק
***שיר סטנדרטי- בין 2 ל7 דקות, מ8 ערוצים ומעלה .